MATERI WACANA DESKRIPSI UPACARA ADAT
KARANGAN DESKRIPSI
Deskripsi
asale saka tembung tembung description (Bahasa inggris) sing maknane menehi
gambaran nganggo basa. Karangan deskripsi yaiku karangan utawa tulisan sing nduweni
ancas (tujuan) ngambarake sawijining barang / objek kanthi cetha marang pamaca.
Miturut kamus besar Bahasa Indonesia ( 2005 : 258) nerangake menawa deskripsi yaiku
andharan utawa nggambarna kanthi tembung-tembung kang jelas lan tarwaca.
Deskripsi yaiku andharan utawa nggambarna kanthi tembung – tembung sawijining
barang, papan panggonan, swasana, lan kadadean. Ancas utawa tujuan kiye supaya
kaya-kaya pamaca weruh bab kang dideleng, bisa krungu apa sing dirungu, bisa
ngambu apa sing bisa diambu, bisa nyicipi sawijining panganan kang dipangan,
bisa ngrasakna saengga pamaca nduweni dudutan utawa kesimpulan sing padha karo
penulis.
Titikan paragraf deskripsi:
1. Menehi gegambaran sawijining
barang panggonan lan swasana
2. Gegambaran dilakokna kanthi
migunakaken panca indra
3. Ndhuweni ancas ( tujuan ) supaya
pamaca kaya-kaya bisa melu ngrungokna, weruh lan ngrasakna apa sing
dedeskripsikna dening panulis
4. Menehi penjelasan ngenani
sawijining objek kang dideskripsikna, bisa awjud warna, ukuran sipat lan liya-
liyane.
Jenis – jenis karangan deskripsi:
Jenis karangan deskripsi dibagi dadi loro yaiku deskripsi ekspositori
lan deskripsi Impresionatis.
1. Deskripsi Ekspositori
Deskripsi ekspositori minangka karangan sing logis, biasane minangka
daftar rincian utawa bab-bab penting sing disusun miturut sistem lan
urut-urutan logis objek sing deteliti.
2. Deskripsi Impresioatis
Karangan deskripsi impresionatis minangka karangan
kang nggambarna impresi panulise utawa kanggo netralaken pamacane. Deskripsi impresionistis
kiye lewug munjeraken marang impresi utawa pamireng bisa nrasakna dhewek utawa
nglakokna observasi.
A. Unsur-unsur Teks Deskripsi
a. What (Apa), yaiku
njlentrehake babagan apa kang ana ing wacana.
b. Who (Sapa), yaiku
njlentrehake babagan sapa utawa paraga kang ana ing pawarta mau. Unsur sapa iki
biyasane dijlentrehake kanthi jangkep, kaya ta babagan ciri-cirine, titel,
umum, lan sapanunggalane.
c. When (Kapan), yaiku
unsur kang njlentrehake kapan prastawa ing upacara adat iku dumadi utawa wektu
kedadean prastawa. Unsur iki bisa menehi nreti babagan wayah, jam, lan kahanan.
Tuladha: mau isuk, wingi sore, lan sapanunggalane.
d. Where (Ana
Ngendi), yaiku njlentrehake babagan panggonan kedadean
prastawa ing upacara adat iku.
e. Why (Kena
Apa), yaiku nudhuhake sebab musabab kena apa prastawa iku
bisa kedadean. Lumrahe bisa ditiliki saka tembung “asale, sababe, mulane”.
f. How (Kepiye), yaiku
njlentrehake babagan kepiye prastawa iku kedadean. Bisa uga nuduhake kepiye
swasana ing prastawa iku.
B. UPACARA ADAT
Tatacara adat Jawa mengku karep pratikel kang mawa
aturan amrih beciking pangetrap utawa pasang rakite kang wis lumrah katindakake
dening bebrayan Jawa. Adat kang katindakake asipat turun-temurun, saka generasi
tuwa marang generasi mudha. Yen ta ana owah-owahan antarane tatacara ing jaman
kawuri karo jaman saiki iku lumrah. Samubarang kang isih jumbuh karo jamane isih
diecakake, dene kang wis kadaluwarsa ditinggalake utawa dibesut amrih
mathuk-mathise. Cekak, nut jaman kalakone.
Lumakuning adat tatacara ing bebrayan siji lan sijine
durung mesthi padha, kepara beda. Bab iki ora uwal saka tembunge desa mawa cara,
nagara mawa tata. Tatacara adat Jawa ana gegayutane karo kaananing manungsa
wiwit lair nganti tumekaning pati. Dene kanggo mamrih lestarining urip banjur
ana urip jejodhoan. Keplase, tatacara adat Jawa iku ana gegayutane karo metu,
manten, lan mati. Metu tegese nalika manungsa kalairake ing alam donya iki.
Manten nalika jalu wanita dhaup palakrama. Mati tegese nalika manungsa wus
tumekaning pesthi pancal donya. Tatacara kalairake contone mitoni, bayen,
sepasaran, lan sepasaran bayi. Tatacara manten utawa jangkepe manten madik,
utusan, salaran, nontoni, nglamar, singsedan, liru kalpika utawa tukar cincin,
panggih, lan ngundhuh mantu. Dene tatacara kasiprahan contone mbudhalake layon,
nelung dina, mitung dina, matang puluh dina, nyatus, taun kapisan, taun kapindho,
nyewu.
C. TULADHA UPACARA ADAT
Tradhisi Grebeg Gethuk ing Kutha Magelang
dening Trisna Dwi Setianingsih
(Simak Video di atas)
Cerita Rakyat Dumadine Kutha Magelang
Ing kutha Magelang, ana sawijining tradhisi aran
Grebeg Gethuk. Tradhisi iki minangka sawijining tradhisi sing mesthi kaleksanan
saben taun, yaiku saben pengetan ambal warsane kutha Magelang. Tradhisi Grebeg
Gethuk iki kabentuk saka crita rakyat asal dumadine kutha Magelang. Kanggo
nglestarikake cerita rakyat iki, mula pemerintah ngupayakake warga Magelang
supaya ora lali marang dumadine kuthane dhewe. Penetapan Kutha Magelang iki
kabukten saka Peraturan Daerah Kota Magelang Nomor 6 Taun 1989, sing isine
yaiku tanggal 11 April 907 Masehi katetapake dadi pengetan Hari Jadi Kota Magelang.
Cerita rakyat dumadine Kutha Magelang yaiku nalika iku
ana Kerajaan Pajang sing nduweni raja nama Sultan Hadiwijaya. Ing kana ana
Kadipaten Jipang sing dipimpin Arya Penangsang. Arya Penangsang iku senajan
dheweke wong sing paling ampuh sak kutha Magelang, ananging dheweke nduweni
watak sombong. Wusanane ing antarane rong dhaerah iku padha ora rukun, kabeh
padha tantang-tantangan. Sultan Hadiwijaya banjur ngutus Sutawijaya dadi
senopati perang lan diampingi Ki Gedhe. Sakloron banjur mangkat perang kanthi
nggawa senjata tombak Bambu Runcing. Wusanane senopati bisa ngalahake Arya
Penangsang.
Amarga Sultan Hadiwijaya bungah amarga musuhe wis bisa
dikalahake, banjur dheweke paring lemah ing dhaerah Hutan Mentoak maring
Sutawijaya lan Ki Gedhe supaya kanggo mbukak kerajaan anyar. Wusana kerajaane
bisa dadi gedhe lan dijenengi kerajaan Mataram Hindu.
Senopati Sutawijaya banjur kepengin ngambakake
kerajaan. Wusanane senopati sarujuk yen arep mbabar dhaerah Kedhu. Jaman biyen
dhaerah Kedhu iku isih awujud hutan, durung ana bangunan babar pisan. Kahanan
hutan iku isih sepi lan angker. Kabar-kabare yen hutan iku ana jin penunggune
aran Jin Sepanjang. Rombongan Senopati Sutawijaya banjur ngobrak-abrik hutan
iku. Wusanane jin-jin sing ana ing kana padha nesu amarga omahe diobrak-abrik.
Amarga Sutawijaya iku wong sing sekti, dheweke isa merangi jin-jin iku, banjur
kabeh padha lunga saka hutan.
Dhaerah Kedhu banjur bisa dikuasani Kerajaan Mataram
Hindu. Ing kana digawe maneka werna papan panggonan, pendhudhuk Mataram uga
padha manggon kanthi damai, pemandhangan ing kana digawe apik, dhesa ditata
kanthi tumata, lan kahanan ing kana tansah gemah ripah loh jinawi. Nganti jaman
pemerintahan wis ganti, kahanan ing dhesa iku tetep isih subur makmur kaya
sadurunge.
Banjur adhedhasar prasasti sing katemokake, kasebutake yen nalika jaman pemerintahane Raja Rake Watukura Dyah Balitung (898-910 M), kasebut Dhesa Mantyasih lan Dhesa Glangglang. Ing prasasti iku menehi ngerti titimangsa 11 April 907 Masehi. Dhaerah sing disebut Dhesa Mantyasih, sabanjure dadi Kelurahan Meteseh. Dene dhaerah sing dijenengi Dhesa Glangglang, sabanjure dadi Magelang. Titi mangsa 11 April 907 Masehi iku ditetapake dadi Hari Jadi Kota Magelang.
- Bahan kanggo Grebeg Gethuk
Adicara Grebeg Gethuk arupa kirab ngubengi alun-alun
Kutha Magelang sing didherekake dening Wali Kota lan jajarane. Sing dikirab
yaiku Gunungan Gethuk lan Gunungan Palawija utawa Sayuran.
Gunungan Gethuk sing dikirab iku ana loro, yaiku
gunungan lanang lan gunungan wadon. Gunungan gethuk lanang yaiku gunungan
gethuk sing dibentuk lancip (kaya bentuk kerucut) kanggo simbol jaler. Dene
gunungan gethuk wadon dibentuk bunder (bentuk setengah lingkaran) kanggo simbol
estri. Gethuk sing digawe gunungan iku dibunteli nganggo plastik putih dibentuk
kothak-kothak. Gethuk sing digawe gunungan yaiku gethuk asli Magelang. Ana
telung jenis gethuk, yaiku Gethuk Eco, Gethuk Marem, lan Gethuk Trio. Buntelan
gethuk sing digawe gunungan iku cacahe 1104 bungkus. Digawe cacah 1104 amarga
supaya padha karo tanggal lan wulan Hari Jadi Kota Magelang, yaiku tanggal 11
sasi April utawa sasi kaping papat. Bahan sing kanggo gunungan iku gethuk
amarga gethuk iku panganan khas sing ana ing kutha Magelang.
Gunungan palawija lan sayuran digawe cacah 17. Digawe cacah 17 gunungan amarga ing Kutha Magelang ana 17 kelurahan. Anggone nggawe gunungan iki miturut kreasi saben kelurahan. Dene jenise palawija lan sayuran ora ditemtokake. Gunungan palawija lan sayuran iki kanggo mratelakake yen kutha Magelang iku kahanane tansah gemah ripah loh jinawi kawit mbiyen nganti sakiki.
- Prosesi Adat Grebeg Gethuk
Prosesi Grebeg Gethuk diwiwiti adicara kirab ngubengi
alun-alun kaping pisan. Ing adicara kirab iki, gunungan gethuk lanang wadon
diarak kanthi didherekake dening Wali Kota Magelang lan kabeh pejabat
pemerintah Kutha Magelang. Ora namung gunungan gethuk, nanging gunungan
palawija lan sayuran uga di kirab. Wali Kota lan jajaran kabeh sing melu kirab
padha nganggo rasukan adat Jawa. Dene wong sing mikul gunungan ngagem rasukan
prajurit. Kirab iki diwiwiti mubeng saka Mesjid Agung Magelang nganti tekan
Klentheng Liong Hok Bio banjur dikirab mlebu ing tengah alun-alun.
Sawise mubengi alun-alun, gunungan gethuk, palawija,
lan sayuran iku di jejerake ing pinggir lapangan. Adicara sabanjure yaiku
upacara adat. Upacara iki beda karo upacara biasa. Bedane, yen upacara iki
kabeh perintah utawa protokol kudu nganggo basa Jawa krama.
Ing sela-selaning upacara, uga ditampilake Sendratari
Dyah Balitung, tarian asli Magelang sing nyritakake dumadine Kutha Magelang.
yaiku crita nalika Senopati Sutawijaya lagi nglawan jin-jin ning hutan wilayah
Kedhu.ing tarian iki, Senopati Sutawijaya diibaratke pandhita. Dene jin-jin iku
diibaratake buta-buta sing jahat.Wusanane pandhita bisa ngalahake buta-buta
sing jahat iku.
Sawise adicara sendratari, upacara dipungkasi kanthi
waosan donga. Banjur Wali Kota Magelang nuthuk gong kanggo tandha menawa
gunungan gethuk, palawija, lan sayuran siap kanggo rayahan para masyarakat sing
nonton. Masyarakat padha percaya menawa gunungan iku bisa ndadekake berkah ing
uripe. Saengga masyarakat padha rebutan supaya oleh gethuk mau.
Adicara sabanjure yaiku tampilan tari-tari
tradhisional utawa kesenian-kesenian tradhisional sing ana ing Kutha Magelang.
Ana Tari Jathilan, Tari Kubra, Topeng Ireng, Dayakan, lan liya-liyane. Masakan
kuliner asli Magelang utawa jajanan-jajanan tradhisional uga akeh sing didol
njlentrek ing pinggire alun-alun.
Komentar
Posting Komentar