DRAMA TRADHISIONAL
DRAMA TRADHISIONAL
Drama tradhisional yaiku mujudake crita rakyat utawa crita gancaran kang ngandharake lelakone manungsa utawa
kahanan tartamtu kang ditulis kanthi wujud pacelathon lan dipentasake ing
panggung. Salah sawijine tuladha drama tradhisional yaiku:
1. Kethoprak
Kethoprak minangka salah sawijine drama tradhisional kang
kawiwitan ana ing Surakarta sabanjure luwih ngrembaka ing Yogyakarta. Miturut
sejarahe, kethoprak diciptakne dening pawongan sanjabane kraton. Pawongan
kasebut nyepakake panggung lan ubarampe liyane banjur mragakake dadi raja,
patih, prameswari lan liya-liyane. Pementasan kuwi diiringi tetabuhan saka
lesung minangka pambuka, iringan nalika ganti adegan, lan panutup, mula
sabanjure diarani kethoprak lesung. Ing pangrembakane, kethoprak wis ora
diringi tetabuhan lesung, nanging wis migunakake gamelan. Dideleng saka basane,
kethoprak migunakake basa Jawa kratonan, tegese ing pacelathon akeh-akehe
migunakake basa Jawa krama inggil. Busana utawa kostum kang digunakake cundhuk
klawan isi critane yaiku migunakake busana nalika jaman kerajaan. Kethoprak
nyritakake kahanan ing kraton mula uga diarani istanasentris amarga saben
pementasan kethoprak wis mesthi ana adegan ing njero kraton.
2. Lodrug
Lodrug minangka salah sawijine kesenian asli Jawa Timur. Ana
kang ngarani yen tembung lodrug kuwi asale saka tembung “gela-gelo” lan
“gedrak-gedruk”. Gela-gelo tegese ngambarake obahe sirah, dene gedrak-gedruk
ngambarake obahe sikil nalika nari remo. Kesenian lodrug ing jaman penjajahan
saliyane minangka sarana hiburan rakyat, nanging uga kanggo sarana ngritik
penjajah. Ing jaman biyen paraga lodrug kabeh lanang senajan nalika pentas ana
kang macak wadon. Dene saiki wis owah, paraga wadon akeh diparagakne dening
wong wadon asli. Ciri-ciri lodrug yaiku anane tari remo lan kidungan. Saliyane
tari remo lan kidungan, kang bisa dadi titikane lodrug yen dideleng saka
basane, lodrug migunakake dialeg Surabayan (Jombang, Mojokerto, Sidoarjo, lan
sakupenge), dene dideleng saka critane ora mung crita rakyat Jawa Timuran,
nanging uga crita karangan kang nggambarake panguripan manungsa saben dinane.
Yen dideleng saka pementasane, kesenian lodrug prasaja banget. Panggunge mung
mung ditutup sisih mburine. Kepara ana kalane panggunge mung kaya ring tinju.
Yen saiki wis ana owah-owahan yaiku panggunge wis nganggo geber/kelir kang
digambari minangka latar adegan. Kostum utawa klambi kang digunakake nalika
pementasan uga prasaja banget, yaiku nganggo klambi utawa kostum kang cudhuk
karo critane.
Titikane drama
tradhisional :
1. Wujud crita kang diandharake nganggo pacelathon lan
dipentasake.
2. Isine akeh-akehe awujud crita rakyat.
3. Nyritakake lelakon manungsa utawa kahanan sakiwa tengene
manungsa.
4. Migunakake basa dhaerah.
5. Pacelathon digawe wujud babak 1…. 2…. Lan sateruse.
6. Kahanan sakiwa tengene kadadeyan ditulis, lumrahe sajrone tandha
kurung.
7. Amarga dipentasake, mula merlokake ubarampe pentas.
Jinise Drama:
1. Komedi yaiku drama kang ngandharake lelakon kang lucu saengga
ndadekake wong kang nonton ngguyu lan seneng.
2. Tragedi yaiku drama kang ngandharake lelakon kang sedhih,
nrenyuhakelan ndadekake wong kang nonton dadi trenyuh, wedi lan nelangsa.
3. Sendratari yaiku drama kang wujude seni drama lan tari. Crita
drama diwujudake lumantar gerakan tari kang kairingi gamelan.
4. Tablo yaiku drama kang dipentasake lumantar swara saka
mburine keber/ panggung. Paraga ing panggung mung nggambarake lan mragakake
wae.
5. Opera yaiku drama dipentasake kanthi iringan lelagon lan
musik. Yen pamentasan mung sadhela diarani operet.
6. Pantomim yaiku drama kang dipentasake lumantar obahe awak/
isyarat. Alur crita uga digambarake lumantar gerak.
7. Dhagelan yaiku drama kang dipentasake mung kanggo ngguyokake
penonton. Dhagelan luwih prasaja tinimbang komedi.
Unsur-Unsur Kang Ana Ing
Drama
Lumrahe unsur drama padha wae karo karya sastra fiksi liyane.
Drama kasusun saka unsur intrinsik lan ekstrinsik.
1. Unsur intrinsik
dramayaiku unsur kang ana ing sajroning drama.
a. Tema : Gagasan utama kang diandharake pangripta utawa
pengarang.
b. Paraga : Pawongan kang ana ing sajroning drama.
c. Pamaragan : watak paraga kang ana ing sajroning drama. Kanggo
mangerteni watake paraga saka pacelathon bisa rong cara.
1) Saka tembung-tembung kang diomongake paraga nalika nganakake
pacelathon karo paraga liya. 2)
Saka tetembungan kang diomongake paraga liya nalika ngomongake dheweke.
d. Alur : Urut-urutan crita kang ana ing sajroning drama. Nalika
crita diwiwiti nganti paripurna. Alur diperang saora-orane dadi 3, yaiku:
1)
Ngenalake konflik: yaiku kadadeyan wiwitan kang njalari anane masalah utawa
konflik. 2)
Konflik: yaiku perangan kang isine ngenani masalah utawa konflik kang diadhepi
dening paraga ing crita. 3)
Pungkasane konflik: yaiku kadadeyan kang nggambarake pungkasaning crita,
kepriye anggone ngrampungake konflik kang dialami dening paraga ing
crita.
e. Amanat utawa Pepeling : Pesen pangripta kang arep diaturake
marang pamaos. Tujuwane amrih para pamaos nindakake apa kang dikarepake
pangripta.
2. Unsur ekstrinsik
drama yaiku unsur kang ana ing
sanjabane drama nanging, nduweni pangaribawa kang gedhe. Upamane faktor-faktor
sosial politik nalika naskah drama diciptakake, faktor ekonomi, faktor
lingkungan pangripta lsp.
Ing ngisor iki bakal diandharake tuladha teks drama mawa basa
Jawa, wacanen kanthi premati analisisen ragam basa kang digunakake dening para
paragane.
NYUWUN PANGAPUNTEN IBU
BABAK I
Dina Minggu aku lan sakulawarga padha ngumpul ana ing ruwang
tengah sinambi geguyonan. Aku lagi enak-enak crita bab sekolah karo ibuku.
Alfiya : “Buk, kula kepengin
cariyos dhumateng panjenengan.”
Ibu :
“Crita apa ta, Ndhuk? Kok sajake ana perkara wigati. Kene-kene nyedhaka
ibu!”
Alfiya : “Nganu, Buuuk. Ehmmm
...”
Ibu : “Kok
sajak wedi ta cah ayu. Ora usah wedi wong karo ibune dhewe wae hlo.”
Alfiya : “Ngaten hlo, Bu. Kula
kalawingi rak diutus kaliyan Bu Guru supados ndherek lomba nari wonten ing
Gedhung Kesenian Banyuwangi. Hla kula ajrih menawi kula mangke mboten saged menang. Amargi
sainganipun nggih pinter-pinter hlo anggenipun nari, Buk.”
Ibu :
“Oalah perkarane kuwi ta. Ngene cah ayu, aja kok dadekake pikiranmu. Perkara
menang utawa kalah kuwi wis ginaris Gusti, Ndhuk. Sing paling wigati
sampeyan rak ya wis usaha kanthi tenan ta.”
Alfiya : “Lajeng saupami kula
ndamel kuciwane Bu Guru, kanca-kanca, ugi panjenengan kadospundi, Bu? Kula
saestu ajrih.”
Ibu : “Ora
apa-apa. Yen ta sampeyan gelem melu lomba wae ibu wis seneng atine. Aja kok
pikirake menang utawa kalahe ya.”
Alfiya : “Nanging
Buuuu...”
Ibu : “Wis
ta Ndhuk. Age melua ya.”
Bapak : “Ndhuk cah ayu. Ibu
karo Bapak bombong banget atine bisa nduwe putri ayu tur pinter kaya sampeyan.
Apa maneh yen
sampeyan gelem melu nari makili sekolahan.”
Alfiya : “Nggih Pak Bu.
Yen ta panjenengan sarujuk kula ndherek lomba nari, kula manut mawon. Mugiya
saged menang.”
Bapak : “Hla
ket mau rak ya ngono. Rak tambah ayu anakku siji iki.”
BABAK II
Alfiya kang wis oleh pangestu saka wong tuwa kekarone gage
nemoni Bu Guru. Dheweke wis ora sabar menehi kabar becik iki marang Bu
Guru.
Alfiya : “Bu
Guruu...”
Bu Guru : “Iya sayang. Ana apa? Kok karo
mlayu-mlayu ta. Mengko nek kesandhung gek kepiye hlo.”
Alfiya : “Ampun ngantos
kesandhung Bu. Amargi kula wonten pawartos ingkang sae. Kula sampun mboten
betah ngempet hlo Bu.”
Bu Guru : “Hlo-hlo ana kabar apa ta, Fi? Ibu
kok sajak penasaran.”
Alfiya : “Cobi panjenengan
kinten-kinten Bu. Kula mbekta pawartos menapa?”
Bu Guru : “Halah kok ndadak dibedhek barang
hlo. Ayo disambi karo lungguh kono wae, Fi!”
Alfiya : “Nggih
Bu.”
Bu Guru : “Gage saiki langsung wae
crita marang Ibu.”
Alfiya :
“Mekaten hlo, Bu. Kalawingi panjenengan rak nyuwun kula supados ndherek lomba
nari ta, Bu. Kalawingi kula sampun nyuwun pangestu marang tiyang sepuh, Bu.”
Bu Guru : “Terus-terus kepriye
jare Bapak lan Ibumu, Ndhuk?”
Alfiya :
“Panjenenganipun sarujuk, Bu. Malah ngutus kula supados purun ndherek.”
Bu Guru : “Ya peneran yen prayata
ngono, Fi. Hla terus sampeyan dhewe kepiye saiki?”
Alfiya : “Nggih kula purun,
Bu.”
Bu Guru : “Hla wiwit wingi-wingi ngono
rak ya kepenak ta.”
Alfiya : “Ananging
saupami kula mboten saged menang, kula nyuwun agunging pangaksami nggih,
Bu.”
Bu Guru : “Aja kok pikirake bab kuwi.
Wis saiki gage mlebu ing kelas. Bel mlebu wis muni kae hlo.”
Alfiys : “Nggih
Bu.”
BABAK III
Dina kang dienten-enteni wis teka. Dina iki Alfiya lomba nari
ana ing Gedhung Kesenian Banyuwangi. Dheweke dikancani karo Bu Guru, Ibu lan
Bapakne. Rasa dheg-dhegan campur seneng wis dirasa wiwit mau. Nanging dheweke
ora nuduhake rasa kuwi marang sapa wae. Amarga dheweke ora kepengin gawe
kuciwane kabeh.
Bapak : “Sing semangat ya,
Ndhuk. Aja ndhredheg lan ora usah wedi. Ibu lan Bapak ana ing kene ndongakake
sampeyan.”
Alfiya : “Nggih Pak.
Nyuwun pangestunipun.”
Ibu
:”Iya-iya cah ayu. Gage munggah ana ing ndhuwur panggung kono!”
BABAK IV
Reroncene acara kang ana ing sajrone lomba tari wis diliwati
kabeh. Pranata acara ngumumake sapa wae kang dadi juwara ing lomba kasebut.
Nanging emane, jenenge Alfiya ora kasebut dening pranata acara. Kuwi ateges yen
Alfiya ora bisa dadi pemenang.
Alfiya : “Nyuwun pangapunten, Pak,
Buk.” (sinambi nangis).
Ibu : “Geneya
kok ndadak njaluk pangapura ta, Ndhuk?”
Alfiya : “Amargi kula mboten saged
ndamel bombonge manahipun panjenengan. Malah kula namung saged ndamel kuciwa panjenengan.”
Bapak : “Putriku sing ayu dhewe. Ora
usah kok pikirake. Menang kalah kuwi rejeki, sayang. Bapak iki malah seneng
amarga bisa ndelok anakku nari ana ing panggung segedhe kuwi.”
Ibu : “Bener apa
kandhane Bapak. Ora perkara menang utawa kalah kang bisa gawe bombonge atine
Ibu lan Bapakmu. Usahamu kang temen kaya
kang wis kok tindakake mau iku bukti bombonge atiku, Ndhuk.”
Alfiya : “Sepisan malih kula nyuwun
pangapunten ingkang kathah, Pak, Buk. Pangapunten.
Bapak : “Wis ora usah kok bacutake tangismu
kuwi. Ora pantes dideleng wong akeh. Mosok wis gedhe kok ora isin nangis
misek- misek ing
kene.”
Alfiya : “Bapak iki hlo...”
BABAK V
Sabanjure Alfiya njaluk pangapura marang bapak lan ibune, saiki
dheweke uga njaluk pangapura marang bu guru kang wis mbimbing lan nglatih
dheweke.
Alfiya : “Bu, Bu
Guru.”
Bu Guru : “Eh cah ayu. Kene lungguh
sandhingku!”
Alfiya :”Nganu
Bu. Nganu.”
Bu Guru : “Geneya? Matura, Fi!”
Alfiya : “Kula badhe
nyuwun pangapunten, Bu.”
Bu Guru : “Njaluk sepura perkara lomba tari
iki mau ta?”
Alfiya : “Nggih Bu.
Nyuwun pangapunten amargi kula mboten saged menang. Kula sampun ndamel kuciwane
panjenengan, Bu.”
Bu Guru : “Ora Ndhuk. Ora dadi ngapa.
Ibu malah matur nuwun marang sampeyan. Amarga sampeyan wis usaha kanthi
satemene kanggo lomba iki. Ibu ora ngira yen kabisanmu nari kuwi pancen ora
diragukake maneh. Pranyata pancen apik bener tarianmu kuwi. Malah dadekake aku
kepengin blajar nari karo sampeyan.”
Alfiya : “Matur nuwun Bu.
Ananging kula mboten kepenak, amargi kula sekolah kita mboten saged nggayuh
medhali, Bu. Pangapunten,
Bu.”
Bu Guru : “Wis ta Ndhuk.
Mengko ing lomba sabanjure sampeyan rak ya isih bisa melu maneh. Sapa ngerti
pancen rejekine sampeyan ki ora saiki.
Saiki lan dina sabanjure sampeyan kudu sregep anggone latihan nari. Mengko ibu
dakmelu latihan. Sapa ngerti Ibu bisa kaya
sampeyan.”
Alfiya : “Nggih Bu.”
Senajan ta ora bisa nggayuh lintang kaya apa kang dadi kepenginane. Nanging
Alfiya bisa mbuktekake apa kang
dadi kabisane marang sakabehe. Mligine marang wong tuwane lan bu gurune. Duwe
gegayuhan kuwi kudu tansah diuber kanthi bisa nggayuh apa kang
dadi impen sasuwene iki. Supaya bisa nggawe bungah lan bombong atine wong-wong sing ditresnani. TAMAT
|
Komentar
Posting Komentar