GEGURITAN (KELAS 9 KD 3.5)
Pada postingan kali ini saya
akan membagikan materi bahasa Jawa yaitu Geguritan. Sebagai orang Jawa kita
jangan sampai melupakan bahasa, sastra dan budaya Jawa salah satunya yaitu
karya sastra Jawa moderen berupa Puisi yang sering di sebut geguritan
Materi disajikan berbahasa Jawa untuk mengasah pemahaman dan
pengetahuan tentang Bahasa Jawa. Untuk lebih jelasnya silahkan dipelajari
materi berikut ini.
Selamat Beajar..!!
PUISI JAWA
Puisi Jawa kaperang dadi loro yaiku
:
1. Puisi Jawa Tradisional, sing umume arupa
tembang.
Puisi
iki ditembangake miturut lagu-lagu khusus, nganggo piranti gamelan utawa tanpa
gamelan. Puisi Jawa Tradisional ora bisa dipisahake kalawan tembang.
Puisi
tradhisional kang awujud tembang jawa akeh banget jinisi lan kaperang dadi
telung perangan gedhe :
a).
Puisi tembang macapat (puisi tembang cilik)
Sing kalebu ana tembang macapat yaiku Kinanthi, Pocung, Asmaradana, Mijil, Maskumambang, Pangkur, Durma, Sinom, lan Dandhanggula
b).
Puisi tembang tengahan
Sing kalebu ana tembang tengahan yaiku :Wirangrong, Balabak, lan Juru Demung.
c).
Puisi tembang gedhe (kawi)
Sing
kalebu tembang gedhe yaiku Girisa
2. Puisi Jawa Modern diarani
geguritan.
Gandheng
geguritan kuwi kalebu puisi jawa sing isih anyar (antarane tahun 1926) jinising
puisi iki durung bisa katampa bebrayan ana ing masyarakat, rikala semono.
Luwih-luwih golongan kasepuhan. Mula saka kuwi geguritan iki nalika semana ora
dilebokake ana sajroning pasinaonan sastra Jawa ing sekolah.
Geguritan
kaping pisanan ana ing kalawarti lan ariwarti Kejawen (pisanan thukul tahun
1926 ing Jakarta), Panjebar Semangat (thukul pisanan September 1933 ing
Surabaya), Jaya Baya (September 1945 ing Kediri), Panji Pustaka (1923 ing
Jakarta, lan wiwit tahun 1943 nduweni lembaran khusus basa Jawa), Api Merdeka
(1945 ing Yogyakarta) lan sapanunggalane.
Paraperintis
geguritan iki padha berjuang amrih geguritan iki diakoni lan bisa mlebu ana
pasinaonan kasusastran Jawa. Asile, Subagiyo Ilham Notodijoyo nyoba ngumpulake
geguritan sing sumebar ana kalawarti lan ariwarti dadi buku kang judhule
Rerumpakan(nyanyian). Ananging, naskah iki ana sajroning revolusi ilang. Semana
uga kumpulan geguritane dhewe kang mawa irah-irahan Geguritan uga ilang.
Para
perintis geguritan liyane, yaiku :R. Intoyo, Nirmala, Niniek I. N, Khairul
Anam, Joko Mulyadi, R. Sumanto Ampel, Purwadhi, lsp.
Saliyane
geguritan ana puisi jawa liyane kang arupa parikan lan singir. Parikan kuwi
puisi jawa kang memper lan duwe ciri-ciri kaya pantun. Dene singir utawa syair
(bahasa Indonesia) ya nduweni ciri-ciri padha karo syair ana sajroning
kasusastraan Indonesia.
Mula
bukane ananing geguritan iki dianggo nyindir / nyemoni kahanan urip bebrayan
ana sajroning masyarakat. Saliya kuwi uga ndhuweni unsur ndidik / mulang wuruk
bab-bab tertemtu. Ananging suwene-suwe geguritan iki nduweni teges puisi bebas.
Bebas saka iketaning tembang lan bebas nyritakake apa wae.
Unsur-Unsur Batin Geguritan
Unsur-unsur kang kinandhut ana sajroning geguritan diarani unsur batin. Ing ngisor iki bab-bab kang kalebu unsur batin geguritan.
1. Tema,
tegese punjeraning bab kang ndadekake geguritan kuwi dumadi. Utawa gagasan
pokok kang dikarepake panulis/penyair.
Tuladha tema: sosial, moral, politik, agama, individu, lan sapiturute.
2. Rasa-Pangrasa
Tembung-tembung kang dianggo ana sajroning geguritan nduweni teges lan nduweni fungsi kanggo manjilmakake rasa-pangrasa. Rasa-pangrasa kuwi nduwe sipat rowa lan kompleks. Sing kalebu rasa-pangrasa kayadene: simpati, empati, antipati sedhih, susah, seneng, kangen, gumun, lan sapiturute.
3. Nada/lagu
Tegese patrap (sikap) sing digunakake ana sajroning geguritan. Tuladha: ngguroni, nuturi, ngenyek, muji, nyemoni, utawa patrap liyane.
4. Suasana
Tegese kahanane batin/jiwa pamaos sawise maca geguritan. Dadi, geguritan nduweni tujuan kanggo mbangun suasana batin pamaos geguritan.
5. Amanat
kang dumunung ana geguritan
Tegese
bab kang pengen diwedharake penyair/panulis marang pamaos. Amanat kuwi ora
tinulis kanthi terang trawaca ananging sinandhi ana pangrakiting
tembung-tembung.
Struktur Lahir Geguritan
Kang sinebut struktur lahir geguritan kuwi kahanan bab apa wae kang bisa dideleng utawa digoleki ana ing tembung-tembung kang rinakit ana sajroning geguritan. Ing ngisor iki bab-bab kang kalebu struktur lahir geguritan.
1. Pinilihing tembung
Pinilihing tembung uga diarani diksi. Tembung-tembung kang ana sajroning geguritan biasane nduweni teges konotatif, asipat polisemi, lan nduweni teges rowa (abstrak). Pinilihing tembung kang trep bisa ngasilake imajinasi kang manjila.
2. Majas
Majas utawa gaya bahasa dening Prof. Teguh (dosen UNES) diarani lelewaning basa. Majas utawa lelewaning basa iiki kanggo nambahi grengsenge geguritan.
3. Rima
Rima
utawa sajak utawa persamaan bunyi kanggo nyiptakake kaendahan lan kekuatan
sawijining geguritan.
tipografi kuwi larik-larik utawa gatraning geguritan kang tinulis mawa pada utawa bait. Bab kuwi kang mbedakake antaraning geguritan lan gancaran.
Nulis Geguritan
1. Nentukake Tema
Ide bisa teka sawayah-wayah. Nentokake ide bisa ana ing ngendi wae panggone.
2. Ngubah Ide / Tema dadi Geguritan
Sawise ide ketemu, ide mau kudu diolah lan dihayati.
3. Nyusun reng-rengan geguritan
Reng-rengan geguritan iku ide kang muncul nanging isih mentah. Dadi kang kudu kok lakoni yaiku nulis apa wae kang muncul ing pamikiranmu kang mengko bakal kok olah dadi geguritan kang endah.
4. Ngubah reng-rengan geguritan lan diwenehi unsur kebahasaan ing geguritan.
TULADHA GEGURITAN
Tuladha 1
Gurit Pangajab Kanggo Bumi Magelang
(Dening: Adhinia Imanti)
Bumi endahku tlatah Magelang
dudu mung panggraitaning ati kang lagi nganglang
iki papan wiyar padhang jingglang
Gemah-ripah Iman-cemerlang
gemah subur kang sarwa tinandur
aripah dol-tinuku sarwa lancar kumenyar
iman sakabehing titah padha ngibadah
cemerlang kuncara saindhenging bawana
Ujaring kandha,
Magelang uga pusering sejarah Pulo Jawa
papan wisata jro kutha desa-ngadesa
kondhang kaonang tumekeng bumi delahan
Lilin moncer Borobudhur
Mendut, Pawon, Pendem, Ngawen, Lumbung
Selagriya, uga ora kurang kawigatene
Aja gumuyu, iki ora saru!
ana candhi kaaran candhi Asu
gumrujuging tirta Sekar Langit, Sela Praja,
Curug Silawe lan Kedung Kayang
Nambahi asrining pareden Tidar kawentar
Ing telenging kalbuku
sumimpen donga suci
kang dakracik kanggo kamulyanmu
Ing pucuking panyawangku
kinandhut laku kang tumuju
nora liya kanggo lestarimu ing sapungkuring wektu
Ing sajroning pikirku
ginadhang pangajab murih tinemu rahayu
sarwa-sarwi raharja manggya widada
Magelang kang iman cemerlang
tansah panggah ngudhar pepalang
Endah-edining Merapi dadi seksi
sumbering tuk makantar nyebar rejeki
Sawiji prasapa kanggo pangajabku;
Bumi wutah getih iki
Bakal dakbelani nganti puputing pati
Jlentrehane:
1. Isi Geguritan
kekaguman penulis terhadap Magelang, harapan dan doa penulis terhadap Magelang.
2. Pesen Moral
mengajak kita untuk selalu bangga dan melestarikan kota Magelang.
Tuladha 2
JAMAN
Dening : Muhammad Yamin M.S
Jaman geger aku ngungsi ketewer-tewer
Ndhelik sor ngemper
Ngerti-ngerti ketiban genter
Alah bapak balung sate
Uripku ijen-ijenan
Nong, ning, nong, neng, nong, ning, neng, nung
Rekasane urip jaman geger
Ati ora jenjem mangan ora tentrem
Turu ora bisa merem
Pating jledhor bedhil mriyem
Oh, Paiyem…. Paiyem, bojoku sing mati kaliren
Bubar nglairake anak wadon nalika perang rame
Mula bocah wadon mau dakjenengake “Rame”
Oh, Rame-Rame kowe saiki wis genti duwe anak lima semega-semega
Urip jaman merdika, enake apa-apa ana
Kliwat ngedan dadi brandhalan
Omben-omben, mabuk-mabukan
Tan ngerti bedhahing kamardikan
Aku tumbaling putuku
Lelabuhan jebul aji watu
Saiki jaman maju
Apa-apa kolu
Jaman mau wong urip sarwa kesusu
Mlebu-metu neng hotel nyandhing wong ayu
Lah Bapak ra ngerti saru
Sing neng ngomah padha padu
Damen-damen pari-pari
Biyen-biyen saiki-saiki
O, slamet, slamet
Jamane bundhet ruwet
Ora eling labuh labet
“E , bocah-bocah …. Jaman rong ewu neng ngarepmu
Mangsa borong, neng pundhakmu jaman dadi abang biru
Aku ora ngaru siku, wis simbah turu!”
(Pangilon, Antologi Geguritan FKY)
Jlentrehane:
Isi Geguritan
1. Obah –owahing jaman, kang lir gumanti, saka jaman geger tumeka jaman 2000-an mangaribawani watak-wantu, lagu lan lageyan kang urip ing jamane.
2. Protese veteran perang marang generasi saiki, amarga anggone ngisi kamardikan cengkah karo gegayuhane para pejuang.
Pesen Moral
a. Manungsa mbetahaken gesang ingkang tentrem lan aman
b. Ampun damel rekaosipun tiyang sanes
c. Ampun serakah
d. Tanggung jawab marang tugas
Komentar
Posting Komentar